Verzorgingstips

Graag enkele tips voor de optimale verzorging van uw gelaat en lichaam? Lees even onze verzorgingstips te Zandhoven en neem gerust contact op voor meer advies.

Tips voor een mooie huid

De inwerking van koude lucht op de huid beschadigt de huidbarrière waardoor het vochtpeil van de huid daalt en de huid droger en ook kwetsbaarder wordt. De lage temperaturen buiten en de droge, warme lucht van de centrale verwarming binnen zijn een aanval op onze huid. Schilferige vlekken, gesprongen lippen, gekloofde handen… alles bij elkaar kan de winterkou, net zoals de zon, voor vroegtijdige huidveroudering leiden. Anders dan bij de zon, vindt de winterkou ons vaak onvoorbereid. Daarom is het belangrijk om na te gaan of uw dagelijkse huidverzorging wel de meest geschikte is voor dit seizoen

De neiging is groot om het hele jaar dezelfde crèmes en huidverzorgingsproducten te gebruiken, of het nu zomer of winter is. Toch is dat fout. In de zomer heeft de huid nood aan een vochtinbrengende crème die haar goed laat ademen, in de winter smeekt ze om een vettere, beschermende crème. Dat heeft alles te maken met haar functie en haar structuur. Onze kwetsbare huid vormt immers een belangrijke barrière tussen onszelf en de buitenwereld.

Vraag bijkomend advies aan uw schoonheidsspecialiste.

Lichaam en gelaat

Net zoals de huidverzorging moet aangepast worden in functie van de leeftijd, moet dat ook gebeuren in functie van de seizoenen. Vooral in de winter vraagt onze huid om bijzondere aandacht. Wanneer de buitentemperaturen dalen, reageert onze huid op verschillende manieren.

Ze draagt bij tot de regulatie van onze lichaamstemperatuur. Om die op peil te houden zullen de bloedvaten samentrekken, zodat minder warmte wordt afgestaan. De huid krijgt daardoor minder voedingsstoffen. Als de temperatuur te laag wordt, treedt een ander beschermingsmechanisme in werking. Dan gaan de bloedvaatjes juist openzetten waardoor de huid rood wordt en gaat gloeien.

Onder invloed van de dalende temperaturen produceren de talgklieren veel minder talg. Zo wordt de beschermende vetfilm op de huid, bestaande uit talg en waterige secreties van de zweetklieren, in de winter dunner en brozer.

De gure vrieskou zorgt er ook voor dat de buitenlucht bijzonder droog is, waardoor de huid veel vocht verliest. Felle wind vergroot de vochtverdamping nog omdat de lucht rondom ons lichaam steeds vernieuwd wordt. Maar ook binnen zorgt de centrale verwarming in onze goedgeïsoleerde woningen voor droge lucht, wat niet ideaal is voor onze huid. Als ze uitdroogt, vermindert immers haar barrièrefunctie: ze gaat nog gemakkelijker vocht verliezen en stoffen van buitenaf kunnen het lichaam binnendringen en schade aanrichten. De huid voelt dan trekkerig aan. Ze gaat schilferen en rood worden, en ze jeukt vaak. Krabben op een huid die reeds verzwakt is, zorgt snel voor wondjes die moeilijk genezen. Soms ontstaan door uitdroging echte eczeemvlekken, wat de jeuk nog erger maakt.

TIPS

  • Stress, slaaptekort en slechte voeding kunnen veel invloed hebben op de waterhuishouding van de huid. Zorg dus dat u ze op deze drie vlakken niet extra belast.
  • De huid heeft nood aan essentiële vetzuren. Eén van de eerste gevolgen van een tekort aan omega 3-vetzuren in de voeding is een schrale, droge huid. Zorg dus voor voldoende omega 3 in de voeding.
  • De huidvetten in de hoornlaag zijn makkelijk oplosbaar. Je huid wassen met zeep volstaat om de beschermende vetfilm weg te spoelen. Het duurt ongeveer een week vooraleer ons lichaam die op eigen houtje vervangen heeft. Gebruik niet te warm water en liefst een zeepvrije of een overvette zeep. Bad- of doucheolie is te verkiezen boven -schuim.
  • Geef de voorkeur aan een douche boven een bad. Neem hooguit één keer per dag een een korte douche. Het contact met water droogt de huid namelijk uit.
  • Breng na het douchen meteen over het gehele lichaam een beschermende vocht-inbrengende crème aan. Onze huid bezit van nature vochtvasthoudende stoffen, ook wel de natural moisturizing factor (NMF) genoemd. Deze NMF bevat onder meer aminozuren en afgeleiden, vetzuren, ureum, melkzuur, minerale zouten, glycerine en sacchariden. Dergelijke stoffen worden vaak in crèmes verwerkt omwille van hun vochtinbrengend effect.
  • Zet de centrale verwarming niet onnodig hoog. Plaats een luchtbevochtiger, hang waterbakjes aan de radiatoren. Zo blijft de lucht in huis vochtig.
  • Zorg ervoor dat de verwarming in de wagen niet rechtstreeks op je lichaam gericht is.
  • Bescherm uw huid maximaal wanneer u buiten gaat met een muts, sjaal en handschoenen.
  • Door het voortdurend schuren van de kleding wordt de huid snel ruw en droog. Ruwe plekjes en schilfertjes kunnen het best verwijderd worden door middel van een zachte bodypeeling. De werking er van wordt nog geïntensiveerd, wanneer je bij het inwrijven een massagehandschoen gebruikt. Een alternatief hiervoor, dat eveneens mooi glad maakt, is een lichaampakking. Nabehandelen doe je met een hydraterende verzorging, waarin vettige substanties zijn verwerkt, om de hydrolipidenfilm op de huid te versterken. SUGGESTIE Kamalaya
  • Een door de kou geteisterde teint ziet er vaal en grauw uit. Wat nodig is, is een energiestoot waardoor de huidcellen weer snel geactiveerd worden. Hulp vind je in opwekkende maskers met een hoge vochtconcentratie en revitaliserende substanties. In een mum van tijd ziet het gezicht er weer stralend fris en rozig uit. Voor een intensievere doorbloeding van de huid zorgen de producten die gebruikt worden in combinatie met een massage.... SUGGESTIE Kamalaya.

Rode adertjes in het gelaat

Na een flinke winterwandeling hebben we allemaal een 'gezonde' blos op de wangen. Gezond, als u tenminste geen couperose hebt. Bij couperose gaan de haarvaatjes in de huid onder invloed van tal van factoren uitzetten. Door dit voortdurende uitzetten verslapt de wand van deze adertjes waardoor uiteindelijk een blijvende vaatverwijding ontstaat. Die is zichtbaar als blijvende rode streepjes in de huid. In dat geval zijn grote temperatuurschommelingen zeer nadelig voor deze broze bloedvaatjes. Couperose is vooral het gevolg van erfelijke aanleg. Het enige wat preventief kan gedaan worden, is de uitlokkende factoren zoveel mogelijk vermijden.

TIPS

  • Bescherm de huid van het gelaat tegen felle, koude wind bijv. door uw sjaal half voor uw gelaat te slaan.
  • Gebruik een vettere dagcrème die ook een zonnefilter bevat.
  • Vermijd contact met alcoholhoudende producten zoals verfrissende doekjes.
  • Vermijd hoge temperaturen zoals in de sauna of bij een heet bad.
  • Gebruik liever geen alcohol, mijd ook erg warm of pikant voedsel.
  • Zonnebanken zijn uit den boze!

Ogen

’s Winters heeft de huid rond de ogen extra verzorging nodig. Rond de ogen is de huid slechts een halve millimeter dik, dat is een derde van de huiddikte van de rest van het gezicht. Doordat de huid zo dun is, zal ze snel uitdrogen. In dit jaargetijde dien je bij voorkeur oogcrèmes met huideigen vetverbindingen gebruiken. Deze trekken snel in. En als de tranen in je ogen springen door de koude wind, dan ‘kruipt’ de crème niet in je ogen. Het aanbrengen van de crème doe je met de ringvinger: klop de crème voorzichtig in, zonder druk uit te oefenen. Begin bij de binnenste ooghoek en werk naar buiten toe.

Gesprongen lippen

De lippen hebben nagenoeg geen talgkliertjes en slechts een dunne laag hoorncellen. Vandaar dat zij in de winter zeer snel uitdrogen en barsten. Dat is pijnlijk en het ziet er weinig aantrekkelijk uit. Door het droog aanvoelen van de lippen, hebben we de neiging ze voortdurend met onze tong te bevochtigen maar daardoor droogt de huid nog meer uit, wordt ze ruw en er ontstaan kloofjes.

En wie last heeft van koortsblaasjes, weet ongetwijfeld dat het herpes simplex-virus dat deze blaasjes veroorzaakt, graag toeslaat in de winter. Ook een grote dosis UV-stralen zoals op wintersport werkt het ontstaan van koortsblaasjes in de hand.

TIPS

  • Breng voortdurend lippenbalsem aan, die vetten bevat zoals cacaoboter en vaseline.
  • Gebruik in geval van felle zon een lippenbalsem met een UV-filter (wintersport).
  • Kies voor een vette lippenstift.
  • Gebruik geen lippenpotlood. Dat droogt de lippen uit.
  • Doet een herpesvirus een aanvalspoging, gebruik dan vanaf de eerste tinteling een zalf op basis van aciclovir.

Kloven in handen en voeten

Wanneer de bloedvaten in de huid onder invloed van de koude samentrekken, gebeurt dat vooral in de handen en voeten. Daardoor kan de doorbloeding tot 20 keer verminderen, met alle gevolgen vandien. Maar bovendien bevat de huid van handen en voeten veel minder talgklieren. Komt daar nog bij dat we onze handen vaak wassen en ze regelmatig te maken krijgen met afwas- en schoonmaakmiddelen. En dat betekent telkens een aanslag op de beschermende vetfilm. U begrijpt dat alle factoren aanwezig zijn om de huid van de handen en voeten in de winter heel sterk uit te drogen. Als gevolg van die extreme droogheid van de huid, ontstaan vooral op deze plaatsen soms kloven. Dit zijn barsten in de huid, die zonder verzorging behoorlijk diep en pijnlijk kunnen worden.

TIPS

  • Draag bij huishoudelijke karweien steeds huishoudhandschoenen, met daaronder liefst een dunne, katoenen handschoen.
  • Draag buiten steeds handschoenen.
  • Breng zes tot zeven keer per dag een beschermende handcrème aan, bijvoorbeeld met glycerine. U kunt ook preventief een handcrème op basis van siliconen gebruiken. Die vormt een beschermende film op de huid. Telkens u uw handen gewassen hebt, brengt u opnieuw crème aan.
  • Voelen uw handen zeer ruw aan of hebt u kloofjes, breng dan voor u gaat slapen een dikke laag crème aan. Trek daarover katoenen handschoenen aan. In de apotheek kunt u flinterdunne handschoenen kopen die u nauwelijks voelt.
  • Hardnekkige kloven kunt u behandelen met een handcrème met vitamine A.
  • Verwen uw handen af en toe met een maskertje. U kunt daarvoor een gezichtsmasker gebruiken

Winterhanden en -voeten

Winterhanden en -voeten ontstaan ten gevolge van een abnormale reactie van de bloedvaten op de koude. Op handen en voeten verschijnen helrode tot roodblauwe vlekken of zelfs knobbels, die zeer pijnlijk zijn en erg jeuken. Deze symptomen verergeren wanneer de koude handen of voeten te snel worden opgewarmd. Vrouwen hebben vaker last van wintervoeten dan mannen. Ook mensen met zweetvoeten krijgen ze sneller. SUGGESTIE Kamalaya

TIPS

  • Zorg ervoor dat het bloed ongestoord naar de vingers en tenen kan stromen, dus geen elastieken die de mouwen doen aansluiten, geen te nauwe handschoenen en weg met te smalle schoenen.
  • Bescherm uw handen en voeten met warme, ruime sokken en handschoenen.
  • Beweeg voldoende.
  • Zet uw verkleumde handen of voeten niet meteen op een warme radiator of in een warm bad. Probeer eerst de doorbloeding te bevorderen door te masseren.
  • Wisselbaden kunnen de bloedsomloop bevorderen.

Tips voor verstandig bruinen

Maak je huid klaar voor de zon!

Na de lange, kille winter en het sombere voorjaar, verlangen we allemaal naar de deugddoende warmte van de zon. Hou jij ook van een mooi bruin kleurtje, dan is het nu de hoogste tijd om in actie te komen. Je kan nu al beginnen met je huid voor te bereiden op de zon. Hierdoor zal de huid beter beschermd zijn tegen de schadelijke UV-stralen van de zon en tevens veel vlugger en mooier bruinen. Beschermen is fundamenteel, niet alleen voor een mooie teint maar ook voor de gezondheid van de huid. Nazorg is noodzakelijk om te zorgen dat de huid niet uitdroogt.

VOORBEREIDEN:

Scrubben en hydrateren

Voordat je de huid blootstelt aan de zon is het belangrijk om goed te scrubben. Je verwijdert de dode huidcellen waardoor de teint mooi egaal wordt. Tevens wordt door goed te scrubben de aanmaak van nieuwe huidcellen gestimuleerd. Scrub de huid niet vlak voor je op vakantie vertrekt, maar een week ervoor.
Scrub de huid ook nooit na het zonnen. De huid is dan teer en gevoelig. Wrijf na ieder bad of douche je huid in met een goede hydraterende crème. Beter is het om dagdagelijks een hydraterende crème aan te brengen op uw volledig lichaam. Een huid die niet voldoende gehydrateerd is, begint snel te vervellen en verliest haar glans.

In ons schoonheidsinstituut hebben we specifieke behandelingen voor gelaat en lichaam. Deze verwennen je huid met een hydratatie-boost waardoor ze perfect voorbereid wordt voor de zon.

Gezonde voeding

Voor een gezonde huid is een dieet rijk aan antioxydanten belangrijk. Hier staan caroteen en lycopeen  bovenaan het lijstje. Lycopeen vind je bijvoorbeeld in hoge concentratie terug in tomaten. De opname van lycopeen neemt toe in aanwezigheid van vetstoffen en daarom wordt aangeraden tomaten te eten in de vorm van saus of zongedroogd in olie opgelegd .
Lycopeen is krachtige anti-oxidant en heeft een gunstig effect tegen de huidveroudering door de zon. Ook voeding met het antioxydant betacaroteen (dat vooral in wortelen, abrikozen, broccoli en spinazie voorkomt), helpt je huid beschermen tegen veroudering en zonnebrand en het geeft je huid een egaal bruin kleurtje. Zet naast verse groenten en fruit nu en dan ook vette vis als zalm, paling, makreel, sardines en haring alsook noten en alle plantaardige oliën op je menu. Deze bevatten immers een hoge dosis aan vitamine A, C en E die de gezondheid van je huid bevorderen. Zink en selenium (volop aanwezig in eieren), melk en volkorenproducten beschermen je huid tegen te felle stralen van de zon. Andere voeding rijk aan antioxydanten zijn allerlei soorten bessen, pure chocolade (nooit meer dan 20 gram per dag) en groene thee.

Bij chemische reacties met zuurstof (oxidatie) is er kans voor vorming van vrije radicalen(oxidatieve stress). Deze vrije radicalen beschadigen onze cellen, dus ook onze huidcellen. Met als resultaat: rimpels en huidveroudering. Antioxidanten vechten tegen deze vrije radicalen. Door zonlicht te vermijden, wordt de kans op radicalen veel kleiner. Want uv-stralen zijn een belangrijke boosdoener in dit hele verhaal: zij kunnen vrije radicalen opwekken die dan weer kunnen leiden tot huidkanker. Zonnecrème smeren is dus de boodschap.Maar ook sigarettenrook, luchtvervuiling en ozon zijn nefast voor ons lichaam. Die kan je dus maar beter vermijden.

Indien je voeding niet zo gevarieerd is, kan je voedingssupplementen innemen.

Voedingsupplementen

Voedingssupplementen activeren de verdedigingsmechanismen van de huid waardoor deze beter voorbereid wordt op de zon. Ze versnellen het bruinen en dragen bij tot het behoud van uw huid en haar natuurlijke rijkdom. Maar de supplementen doen nog meer dan dat, ze zorgen er ook voor dat het kleurtje langer behouden blijft en ze dragen bij tot het bestrijden van uitdroging. De producten bevatten vaak een aanzienlijke hoeveelheid essentiële vetzuren die op hun beurt helpen om het vocht in de epidermis te behouden en zo uitdroging vermijden. Ze worden ten zeerste aanbevolen bij personen met een gevoelige huid! Maar ook elk ander huidtype heeft er  voordeel bij om deze producten te gebruiken.

De supplementen kunnen pas doeltreffend zijn als ze tijdig worden ingenomen. Daarom raadt men aan om minstens 3 weken voor de blootstelling aan de zon een 'kuur' op te starten en de supplementen te blijven nemen tijdens en zelfs na de blootstelling aan de zon. Om de werking van het product te versterken,  moet een geschikte formule aangeraden worden in functie van het verstandig bruinen volgens de 3 huidtypes (bleke of gevoelige huid, droge of heel droge huid, enz.). Vraag hierover meer inlichtingen in ons schoonheidsinstituut.

Er zijn nog meer voedingsstoffen die een invloed hebben op het verdedigingsmechanisme van de huid. Zo is er bijvoorbeeld de Lactobacillus johnsonii, een probioticum dat zijn doeltreffendheid bewezen heeft bij het herstel van de verdediging van de huid na blootstelling aan UV-stralen.  (zie INNEOV ZON)

Het is een misverstand dat voedingssupplementen bescherming bieden tegen UV-stralen. Ze helpen om de huid voor te bereiden op de zon, maar dat wil niét zeggen dat men de andere beschermingsmaatregelen, overboord mag gooien. Dus… een zonneproduct aanbrengen blijft noodzakelijk!!

Zonnebank en zelfbruiners

Sommige reclamefolders en websites van zonnebankcentra beweren nog altijd dat een zonnebankkuur je beschermt tegen zonnebrand en dus een goede voorbereiding vormt op een zonvakantie. Niets is minder waar!

Op basis van wetenschappelijk onderzoek rekent men de zonnebank tot de hoogste risicocategorie voor de ontwikkeling van kanker – dezelfde categorie als tabak en asbest! Voordien stond alleen zonlicht bekend als ‘bewezen risicofactor voor huidkanker’.

De verklaring zit in de uv-straling die vrijkomt. De zonnebank geeft vooral uva-straling af, en in mindere mate ook uvb. Lang werd gedacht dat alleen uvb-straling kankerverwekkend was, maar inmiddels staat vast dat uva-straling even schadelijk is. Van beide soorten straling is nu aangetoond dat ze melanoom en andere huidkankers kunnen veroorzaken.

Nieuw onderzoek (2011) van het Australian Radiation Protection and Nuclear Safety Agency (ARPANSA) geeft aan dat zonnebankgebruikers worden blootgesteld aan uv-straling die zes keer sterker is dan middagzonlicht. Het staat ook vast dat wie voor z’n 35ste de zonnebank gebruikt, 75 % meer risico op kanker loopt dan een niet-zonnebankgebruiker.

Een veilig alternatief zijn de zelfbruiners.

Zelfbruinende producten zijn een interessant alternatief voor zonnen en zonnebanken. De producten zijn veilig en gebruiksvriendelijk en ze zijn er in verschillende vormen (melk, spray, gel, crème). Ze hebben een progressief bruinend effect, het resultaat oogt natuurlijk en niet oranje, zoals vaak gevreesd wordt.

Bij Kamalaya maken we ook gebruik van de revolutionaire “ Sunny Dress Body Foundation” met onmiddellijk resultaat. Deze lichaamsfoundation bedekt het lichaam ommiddellijk met een mooie zonnige sluier. Dit is een lichaamsmake-up die de huid mooier maakt en haar doet stralen.

BESCHERMEN:

De huid heeft een geheugen als een olifant. Daarmee bedoelen we dat de huid elke verbranding herinnert. Met andere woorden: elke verbranding laat zijn sporen achter. Je zult vast wel gemerkt hebben dat lichaamsdelen die je vroeger eens verbrand hebt, in de regel sneller verbranden. Bovendien zullen deze lichaamsdelen, als je ouder wordt, ook eerder rimpels vertonen. Het is daarom van groot belang om verbranden te voorkomen. Natuurlijk willen we allemaal snel een goudbruin tintje, maar overhaast het niet! Je kunt je goudbruine tint beter langzaam opbouwen om schade te voorkomen. Maak er daarom een gewoonte van om je huid nooit - maar dan ook nooit - zonder bescherming aan de zon bloot te stellen. Zet de antizonnebrandcrème  of je dagcrème met zonnefilter op je wastafel of toilettafel en gebruik dit product, zeker in de zomer, iedere dag.

Welke factor?

De factor die je kiest is afhankelijk van een aantal factoren: van het fototype van je huid (een donkere huid is in de regel beter beschermd dan een lichte huid), van je bestemming (eigen land of de tropen), van het weer (bewolkt of zonnig - in beide gevallen is overigens bescherming noodzakelijk). Gebruik bij voorkeur een hogere dan een lagere factor. Een hoge factor betekent niet dat je niet bruin wordt, maar zorgt er alleen voor dat de huid minder snel verbrandt. Overigens is het zo dat de effectieve beschermingsfactor na verloop van tijd vaak lager wordt. Daarom is het belangrijk om een zonneproduct te kiezen met een stabiele filter. Bij sommige zonneproducten kan de beschermingsfactor binnen een half uur reeds gehalveerd zijn (bijvoorbeeld 25 in plaats van 50 zoals vermeld op de tube die je hebt gebruikt). Let hiervoor op, goedkoop is niet altijd goed. Doordat je transpireert en door het contact met de handdoek,  met de ruwe stof van de strandstoel, met zand of gras vermindert de werking van het zonneproduct. Kies daarom bij voorkeur een hoge factor. Bij Kamalaya beschikken wij over een diagnosetoestel dat uw huidtype bepaalt en dat aangeeft welke zonnebescherming nodig is in functie van uw verblijf (zee, tropen enz) Een analyse geeft je meer zekerheid over het juiste gebruik van uw zonneproduct. Vraag hiernaar!

Wanneer en hoe aanbrengen?

Het is het beste om een antizonnebrandcrème tenminste een half uur voor blootstelling aan de zon aan te brengen. De crème krijgt dan de tijd om te activeren. Breng een ruime hoeveelheid aan. Als je na twee weken vakantie in de zon nog met dezelfde antizonnebrandtube thuiskomt, heb je beslist te weinig product gebruikt.

Het etiket

Alle zonnebrandcrèmes beschermen tegen UVA en UVB straling. De bescherming tegen UVB straling wordt op het etiket aangegeven met een Sun Protection Factor (SPF). De doelmatigheid van het product wordt aangegeven met een verwijzing naar de beschermingscategorieën: laag (SPF 6 en 10), gemiddeld (SPF 15, 20 en 25), hoog (SPF 30 en 50) of zeer hoog (SPF 50+).

Op advies van de Europese Commissie heeft de cosmetica-industrie een UVA logo ontwikkeld. Hierdoor kun je gemakkelijk herkennen welke producten tegen UVA beschermen.

Beschermingsklasse

Aangeduide SPF beschermingsfactor (tegen (UVB))

UVA beschermingsfactor

  • Laag
    6
    10

Minstens 1/3 van de UVA beschermingsfactor

  • Gemiddeld
    15
    20
    25
  • Hoog
    30
    50
  • Zeer hoog
    50+

'waterproof' en 'water resistant'

Alhoewel de bescherming van een ‘waterproof’ product afhangt van de tijd die je in het water doorbrengt, zal de beschermingsfactor van deze crème op de duur ook wel afnemen. ‘Water resistant’ producten hebben eveneens een beperkte beschermingsduur. Daarom is het van belang om na een duik in de zee het product nogmaals aan te brengen.
Heeft het dan wel zin om deze producten te gebruiken? Ja zeker, ze garanderen in het water in ieder geval een betere bescherming dan ‘niet waterproof’ of ‘water resistant’ producten. Breng je lange tijd in zee door dan is een ‘waterproof’ of ‘water resistant’ product dus noodzakelijk.

Extra zorg in geval van littekens en vlekken

Littekens, vlekken en couperose vragen extra aandacht. Littekens zijn vaak nog lange tijd na het ontstaan ervan werkzaam (ongeveer een jaar, maar het kan ook langer zijn). Om deze reden kunnen verse littekens in de zon donkerder kleuren. Dit is geen fraai zicht!
Heb je last van donkere vlekken (denk aan het zogenaamde 'zwangerschapsmasker') bescherm dan de zones waar ze gewoonlijk verschijnen extra goed tegen de zon. Voor inlichtingen welke producten hiervoor in aanmerking komen, raadpleeg Kamalaya voor advies.

NAZORG:

Gebruik na het zonnen altijd een goede aftersun lotion of crème om de huid te kalmeren en uitdroging tegen te gaan. Ga verder voorzichtig met je huid om. Vermijd ruwe handdoeken en dep je huid voorzichtig droog om schade te voorkomen.

Zonverbrand huidje?

Vertoont je huid tekenen van verbranding, wees dan wijs en blijf de volgende dag uit de zon (hoe moeilijk het misschien ook moge zijn). Breng een herstellende aftersun aan. Een licht verbrande huid heeft in ieder geval één dag rust nodig, een ernstig verbrande huid wel vijf dagen of meer. Alweer een reden om verbranding koste wat het kost te voorkomen!

Extra tips voor een geslaagde vakantie

Draag je zonnebril

Probeer altijd een zonnebril te dragen met een UV 400-rating, aangezien die 100 procent bescherming biedt tegen UV-stralen. Nieuw onderzoek toont namelijk aan dat zelfs je ogen zonnebrand kunnen oplopen, met beschadiging die mogelijk tot huidkanker kan leiden.

Een goede zonnebril zorgt ervoor dat je je ogen minder moet inspannen tegen het zonlicht waardoor de huid van de oogcontour minder wordt belast en dus minder snel rimpeltjes vertoont.

Bescherm je lippen

Ook het gebruik van een lippenbalsem met UV-beschermende eigenschappen is cruciaal. Er zijn steeds meer gevallen van lipkanker, waarbij de ziekte zich ook verspreidt naar andere delen van het lichaam.

Verzorg je voetzolen

Maak dagelijks gebruik van een puimsteen of voetenrasp om komaf te maken met de ruwe, dode huid op je hielen. Breng daarna een vochtinbrengende crème aan. Het resultaat? Je hebt zijdezachte voeten die klaar zijn voor je sandalen.